Најновите податоци на Евростат покажуваат дека минатата година во Европската унија 89 проценти од граѓаните на возраст меѓу 16 и 74 години користеле Интернет, а дури 72 проценти купиле разни производи и услуги на овој начин.
Експертите тврдат дека и по завршувањето на пандемијата на клиентите ќе им биде тешко да се вратат на своите класични навики, а се очекува многумина кои започнале да купуваат преку Интернет во овие времиња, да останат верни на онлајн купувања.
Меѓународната аналитичка компанија „Глобал дата“ неодамна објави дека предвидува во иднина дури 40 проценти облека и обувки да продолжат да се продаваат преку Интернет, што е значително повеќе отколку пред почетокот на оваа здравствена криза. Ова значи дека многу трговци ќе ги затворат своите продавници доколку продолжи овој тренд.
„Глобални податоци“ предвидуваат дека за краток временски период, многу малопродажни простори ќе останат празни. Големите модни куќи се повлекуваат од традиционалната продажба и го шират својот бизнис преку Интернет.
Вкупната онлајн трговија се зголеми за четири проценти, во споредба со 2019 година. Во некои земји, како што е Србија, трговијата преку Интернет расте вртоглаво, бидејќи досега не беше толку застапена, а граѓаните брзо ги менуваат своите навики.
Само во 2019 година, на овој начин се оствари промет од 328 милиони евра, додека во 2016 година тој изнесуваше 221 милиони евра. Истражувањата покажуваат дека во последните четири години трговијата преку Интернет во Србија порасна со стапка од околу 14 проценти годишно.
Според податоците на Републичкото биро за статистика, најголем број клиенти во Србија купиле облека и спортски производи (52 проценти) и спортска опрема (26 проценти), петтина - домашни апарати, малку помалку компјутери и таблети, но и мебел и играчки.
Повеќе од осум проценти од онлајн купувачите нарачувале храна од рестораните.
Одлуката на потрошувачите да изберат е-трговија наместо редовно купување беше под влијание на фактот дека луѓето поминуваа повеќе време дома и на компјутер за време на пандемијата.
На крајот на годината беше објавено истражување кое покажува дека 36% од потрошувачите не планираат да се вратат во традиционалните продавници.
Дури и пред да започне кризата, експертите тврдеа дека е-трговијата во Србија сè уште не е на задоволително ниво. Иако во последните неколку години се постигнати многу високи годишни стапки на пораст на сообраќајот, поради ниската основа, ние сепак заостануваме зад развиените земји.
Српските корисници на Интернет, во споредба со околните земји, а особено со најразвиените, најмалку купуваа преку Интернет. Во светот се трошат неспоредливо повеќе пари за купување преку Интернет отколку во Србија. Според „Статист“, просечниот корисник на Интернет во Србија во 2019 година потрошил околу 80 долари, што е за 20 проценти помалку отколку во Албанија, а десет пати помалку отколку во Австрија. Од најразвиената Велика Британија Србите заостануваат дури 15 пати.
Интернет трговијата расте и во Европската унија. Само еден од 10 жители во Холандија, Данска или Велика Британија не купувале преку Интернет минатата година.
Повеќе од 80 проценти од граѓаните на Германија, Шведска, Ирска купувале преку Интернет, додека земјите со најмалку онлајн купувачи се Бугарија (42 проценти), Романија (45) и Италија (49). Иако Романија е меѓу земјите каде е-трговијата е најмалку распространета, во последниве години таа бележи најголем раст во ЕУ - дури 27 проценти, а овој вид шопинг расте и во Хрватска, Чешка и Унгарија .
Според податоците на Евростат, дури 64% од купувачите во ЕУ се одлучуваат за облека и обувки. На второ место се филмови и серии, кои на овој начин ги набавиле 32 проценти од клиентите, проследено со испораки од ресторани и угостителски објекти (29 проценти), потоа набавка на мебел, козметика, книги и списанија, компјутери и мобилни телефони и музика.
Како е во Македонија?
Континуирано растеме од 2011-та, но домашните купувачи, според ланската статистика, повеќе купуваат од странските, отколку од домашните онлајн продавници.
Но, несомнено е дека, еден момент, ветриштата од Запад и за нас ќе ја сменат глобалната слика.