Во Крагуевац  наесен започнува производството на електричната „панда“, а Србија ќе стане првата земја на Балканот која ќе има сериско производство на електрични возила. И се започна со „фичо“. 

„Fiat grande panda“ спаѓа во автомобилскиот сегмент Б. Ќе се произведуваат две верзии. Кај хибридот почетната цена ќе биде помала од 19.000 евра, а во електричната верзија под 25.000.

Фабриката две години се подготвуваше за производство на новиот модел. Инвестирани се вкупно 190 милиони евра, од кои 48 милиони се обезбедени од државата.

А, се започна со „фичо“.

„Фичо за мене е институција на автомобилската индустрија“, вели Славољуб Батавељиќ.

Неговиот развој започна во 1953 година. На референдумот 96 отсто од вработените во заводите „Црвена заставе“ дадоа зелено светло за почеток на производството на автомобили во фабриката во Крагуевац.

Со купувањето на лиценцата на „Фичо“ две години подоцна, легендарното „фичо“ излегува од траките.

Пргав мал автомобил што ја постави целата нација на тркала. Во следните 30 години беа произведени речиси милион примероци.

„Тоа е бренд кој овде во овој град направи клинички центар и универзитетски град“, додава Славољуб Батавељиќ.

Сигурниот „кец“ од кој работниците се простија во 2008 година со солзи, свеќи и песна. „Кецот“, помина 22.000 километри, низ пет африкански земји и се искачи на Килиманџаро.

„Граничарите не сакаа да ги пуштат луѓето во автомобилите, бидејќи ниту еден автомобил никогаш не поминал низ тој дел на Суданска Сахара“, се сеќава Тома Савиќ, поранешен заменик директор на фабриката за автомобили „Застава“.

За тоа време се произведуваше и луксузниот „тристан“ кој го нарекуваа „југословенски мерцедес“.

„Тој е единствениот во градот, затоа го нарекувам „Последниот Мохиканец“. Имаше уште неколку, но веќе не се појавуваат. Веројатно не се во возна состојба“, вели Александар Лекиќ.

Следеа златните години на југословенскиот гигант, кој имаше кооперанти од север до југ на земјата.

Рекордна година беше 1989 година, со производство од 220.000 возила.

Шармантното „југо“ стекна светска слава со извоз во Америка.

„Успеавме да продадеме 140.000 возила. Тоа беше рекорден извоз, кумулативно во секоја земја“, вели Тома Савиќ.

Следуваше распаѓање на Југославија, санкции и распаѓање на „Застава“. „Српскиот Детроит“, како што го нарекуваа Крагуевац, го оживеа италијанскиот „Фиат“, со изградба на нова фабрика, производство на „пунто“ и 500 л.

 Србија се впишува на мапата на производители на електрични возила

По повод производството на електричната „панда“ која започнува во Крагуевац, претседателот на Стопанската комора на Србија, Марко Чадеж, за српските медиуми вели:„ Ова не е проект што се случува преку ноќ, целата инвестиција претставува придвижување на српската економија во иднината.“

Според Чадеж, за Србија, но и за регионот започнува нова ера во автомобилската индустрија.

„Почнуваат да се произведуваат два модели на електрични возила. Она што доаѓа со електричната „панда“, која ќе се произведува во Србија и оттука ќе оди во целиот свет, е технологијата, знаењето, револуционерните нови случувања во електронската мобилност, како батеријата се полни, како инженерски автомобил. Тоа е вест што сега се појавува за прв пат во светот“, вели Чадеж.

Според него, тоа не можевме ниту да го сонуваме пред 20 години, тоа е сериозен потег за нас.

„Ова не е проект што се случи преку ноќ, туку на кој се работеше многу долго. Србија станува една од земјите на мапата на производители на електрични возила и тоа треба да не радува сите“, рече Чадеж.

Според него, Србија е земја во која се произведуваат многу работи за автомобилската индустрија - од автоделови, авто софтвер и слично..

Тој напоменува дека ќе бидат произведени 10.000 возила и веднаш ќе бидат извезени.

„Целата оваа инвестиција е многу повеќе од влијанието врз БДП, од самата инвестиција, од самиот извозен профит, ова е револуционерна работа, кога станува збор за придвижување на српската економија во иднината“,смета Чадеж.